Your browser is outdated. Upgrade your browser for better user experience and security

Patiëntenparticipatie

Jij als patiënt, partner voor zorgkwaliteit

We streven ernaar onze patiënten zoveel mogelijk te betrekken in het zorgproces. We lichten hieronder enkele initiatieven inzake patiëntenparticipatie toe.

  • Patiëntenpanel

    Onze "dichtbij beter"-patiëntenadviseurs

    We willen onze patiënten graag actief betrekken in projecten die onze dienstverlening kunnen verbeteren en richtten daarom een panel van “dichtbij beter”-patiëntenadviseurs op.

    Ze werken rond informatie voor patiënten en hun naasten, informatieverstrekking over ons kwaliteitsbeleid en milieu.

    Acties die we al ondernamen na hun feedback:

    • Bijsturen financiële informatie op de website 
    • Bijsturen bezoekers- en begeleidersregeling
    • Aanpassen onthaalbrochure 
    • Opbouw beleid rond rookvrij ziekenhuis 
    • Bijsturen signalisatie
    Afdrukken
  • Patiëntenbevragingen

    De ervaringen van onze patiënten zijn heel waardevol. Om die ervaringen in kaart te brengen, maken we gebruik van de Vlaamse Patiëntenpeiling (VPP), een vragenlijst die ontwikkeld werd door het Leuvens Instituut voor Gezondheidszorgbeleid (LIGB) van de KU Leuven en het Vlaams Patiëntenplatform. Ze peilt naar verschillende elementen die belangrijk zijn tijdens een ziekenhuis- of een ambulante opname.

    Op de website van zorgkwaliteit vind je de resultaten van de metingen.

    Afdrukken
  • Incidentenmeldingen

    Onze artsen en medewerkers willen je met de beste zorg omringen. Toch kan er iets onbedoeld fout lopen. We willen dergelijke situaties aangrijpen om te leren en te verbeteren. Daarom installeerden we een meld- en leersysteem voor incidenten. We moedigen medewerkers aan om (bijna-)incidenten steeds te melden. Die worden vervolgens geanalyseerd en van daaruit worden mogelijke oorzaken in kaart gebracht. Zo kunnen we verbeteracties opzetten die de patiëntveiligheid verhogen. Belangrijk is dat het systeem niet bestraffend is: van incidentmelden kan je leren.

    Ook jij kan melden

    Als patiënt neem je andere zaken waar, waardoor jouw meldingen complementair kunnen zijn aan die van de zorgverleners. Maakte je tijdens je verblijf of onderzoek een onveilige situatie of veiligheidsincident mee? Meld dit gerust via ons formulier van de ombudsdienst. Ook voor klachten, suggesties, ideeën en tips kan je er terecht (klik hier voor meer informatie). De ombudsdienst neemt na je melding steeds contact op met jou om te overlopen welke stappen er met wie genomen kunnen worden  en koppelt terug wanneer die stappen genomen zijn.

    Afdrukken
  • Dit kan je als patiënt zelf doen om bij te dragen aan kwalitatieve zorg!

    Als patiënt kan je ook een belangrijke rol opnemen en bijdragen aan een veilige zorgomgeving.

    • Informeer ons en beslis mee: informeer ons over je gezondheid. Zo lever je een belangrijke bijdrage aan een vlot en kwalitatief verloop van het zorgproces. We betrekken je graag bij alle beslissingen.
      • Word je opgenomen? Dan vind je in onze opnamebrochure alle informatie die we van je nodig hebben.
      • Kom je op consultatie? Beantwoord de vragen van de arts dan eerlijk en volledig.
    • Stel vragen.
      • Kom je op raadpleging? Stel dan gerichte vragen zodat je meer inzicht krijgt over je gezondheidssituatie.
      • Ook als je gehospitaliseerd bent, is het van belang dat je een helder beeld houdt van je gezondheidstoestand. Alleen zo kan je een goede beslissing nemen over het verder verloop van je zorgproces. Daarom kiezen we ervoor om, bij een verpleegkundige shiftwissel, aan het bed van de patiënt te briefen. Zo ben je helemaal op de hoogte van je gezondheidstoestand én kan je goed geïnformeerde vragen stellen. Ook daarna of tijdens een artsenbezoek kan je vragen stellen.
    Afdrukken

Wil je suggesties delen over hoe jij als patiënt wil bijdragen aan het verbeteren van zorgtrajecten? Wil je graag deelnemen aan het patiëntenpanel? Met deze en andere vragen over patiëntenparticipatie kan je terecht bij onze dienst kwaliteit via kwaliteit@hhleuven.be