Your browser is outdated. Upgrade your browser for better user experience and security

Raadpleging

In ons ziekenhuis kan je terecht voor een divers aanbod aan medische specialismen. Alle praktische informatie met betrekking tot je raadpleging en onderzoek lees je hieronder.

  • Hoe maak ik een afspraak?

    Online afspraak

    Voor de meeste specialismen kan je online een afspraak maken via je digitaal patiëntendossier dat beschikbaar is via de mynexuzhealth-app.

    Opgelet: je kan met je account enkel een afspraak maken voor jezelf. Wil je een afspraak maken voor je partner, ouders of kind? Dan kan je hier terecht voor meer informatie.

    Telefonische afspraak

    Wil je toch liever telefonisch een afspraak maken? Je kan hiervoor in de eerste plaats terecht bij het secretariaat van het specialisme waarvoor je komt. In de tweede plaats kan je contact opnemen met onze afsprakencentrale via het nummer 016 20 92 09 (bereikbaar op werkdagen tussen 8u00 en 18u00).

    Afdrukken
  • Heb ik een doorverwijzing van mijn huisarts nodig om een afspraak te maken?

    Voor de meeste consultaties heb je geen voorschrift nodig. Toch raadpleeg je best je huisarts vooraleer je beroep doet op een specialist. Je huisarts is namelijk je eerste aanspreekpunt als het om je gezondheid gaat. Als een huisarts je doorverwijst, dan kan je raadpleging in sommige gevallen bovendien goedkoper zijn. Voor meer informatie kan je hier terecht. 

    Specialismen waarbij een voorschrift vereist is, zijn de volgende:

    Wist je trouwens dat je de doorverwijzing van je arts eenvoudig kan uploaden wanneer je een online afspraak maakt? Meer weten over online afspraken en de mynexuzhealth-app? Klik dan hier!

    Afdrukken
  • Hoeveel kost mijn consultatie of onderzoek?

    Een ziekenhuisfactuur is complex en bevat wettelijk voorgeschreven elementen. We geven je hier alle informatie.

    Afdrukken
  • Hoe bereid ik het gesprek met mijn arts voor?

    Vóór je raadpleging

    Denk na over wat je voornaamste zorgen zijn en op welke vragen je zeker een antwoord wil krijgen. Om zeker te zijn dat je niets vergeet, kan je op voorhand een lijstje maken met je klachten en/of symptomen, de stappen die je al ondernam, je thuismedicatie, de artsen je al sprak vooraleer je in hier terecht kwam enzovoorts.

    Tijdens je raadpleging

    Ga in open dialoog met je arts. Leg kort uit wat je klachten en bezorgdheden zijn, geef een eerlijk antwoord op de vragen van je arts en stel vragen waar nodig. Gebruik hiervoor gerust het lijstje dat je maakte ter voorbereiding. Hoe beter de communicatie tussen arts en patiënt, hoe beter je arts je zal kunnen helpen.

    De drie kernvragen tijdens je raadpleging

    Je hebt als patiënt recht op heldere, correcte en volledige informatie. Met volgende drie vragen, nodig je je arts uit om al die informatie te delen. Op die manier ben je goed geïnformeerd en zal je als patiënt uiteindelijk de juiste beslissing kunnen maken.

    • Wat is het probleem? 
    • Wat zijn de (behandelings)mogelijkheden?
    • Wat betekent dit voor mij?

    Meer weten? Raadpleeg de brochure van trefpunt zelfhulp hier.

    Afdrukken
  • Hoe schrijf ik me in?

    Je moet je steeds inschrijven als je voor een onderzoek of raadpleging naar ons ziekenhuis komt. Dit kan even duren. Daarom raden we je aan om voldoende op voorhand te komen.

    Dit breng je mee:

    • Je (elektronische) identiteitskaart (= eID). Voor kinderen breng je steeds het Kids-ID of de ISI+- kaart mee
    • Een verwijsbrief van je huisarts als je daarover beschikt
    • Gegevens van je verzekering (bij een arbeidsongeval: de naam en het adres van de werkgever, de verzekeringsinstelling van de werkgever en het polis- en dossiernummer van de verzekering)

    Extra mee te brengen als je in een ander EU-land woont dan België:

    • EHIC (European Health Insurance Card) of een vervangingsattest
    • S2-formulier, dat formulier biedt een buitenlandse verzekerde de mogelijkheid om zich te laten verzorgen in België
    • Meer informatie vind je hier

    Let op! Als je geen EU-burger bent, heb je een geldige garantieverklaring, gericht aan het ziekenhuis nodig.

    Zo meld je je aan:

    • Passeer steeds eerst langs onze kiosken. Het toestel zal je enkele eenvoudige vragen stellen en zal je instructies geven over wat je moet doen.
    • Je zal je inschrijving kunnen voltooien aan de automaten als je voldoet aan volgende voorwaarden:
      • Je hebt je elektronische identiteitskaart bij;
      • Je komt voor een enkelvoudige raadpleging;
      • Je werd hier al eens eerder ingeschreven;
      • Er veranderde niets aan je identiteitsgegevens of huisartsgegevens;
      • Je kwam het afgelopen jaar nog naar het ziekenhuis.

    Als een van deze voorwaarden niet van toepassing zijn, zal de automaat je een volgnummer geven om je via onze balie aan te melden. Wacht in dat geval in onze wachtruimte tot je nummer verschijnt op onze schermen.

    Heb je hierbij hulp nodig? Aarzel dan niet om een van onze medewerkers aan te spreken, zij helpen je met veel plezier verder.

    Afdrukken
  • Waar schrijf ik me in?

    Bij ons onthaal (route 185)

     

    Afdrukken
  • Wat als ik te laat dreig te komen?

    Als je om de een of andere reden de afspraak niet kan nakomen, contacteer dan het secretariaat van de dienst waar je een afspraak hebt of de afsprakencentrale (016 20 92 09). In dat geval zal je behandelend arts beslissen of hij je nog kan zien of er een nieuwe afspraak gemaakt moet worden.

    Als je arts je nog kan zien, is het mogelijk dat je wachttijd oploopt.

    Vergeet zeker niet in te schrijven aan het onthaal. Zo weet je arts dat je aanwezig bent in het ziekenhuis.

     

    Afdrukken