Your browser is outdated. Upgrade your browser for better user experience and security

Voor ouders

Als je met je kind naar het ziekenhuis komt, kan dat best spannend en stressvol zijn. Daarom beantwoorden we graag nog enkele vragen die je kan hebben als je met je kind naar ons moet komen.

Eerst en vooral: als je meer wil weten over pediatrie als medisch specialisme, kan je hier terecht. 

Wil je een afspraak maken? Dan vind je alle mogelijke manieren om dat te doen hier. Het is belangrijk dat je voor ieder kind een aparte afspraak inboekt.

  • Hoeveel tijd moet ik voorzien voor een raadpleging?
    • Kom je voor een gewone consultatie? Dan voorzien wij ongeveer 20 minuten. Naargelang de problematiek kan dit minder of meer tijd zijn.
    • Kom je voor een gespecialiseerde raadpleging zoals een longfunctie of een plasraadpleging? Dan voorzien we 40 minuten.

    Als je kind na consultatie nog bijkomende onderzoeken moet ondergaan, zal je langer aanwezig zijn in het ziekenhuis. We raden je dan ook aan om afspraken in het ziekenhuis nooit te krap na elkaar in te plannen.

    Afdrukken
  • Hoe lang duurt een dagopname?

    Bij het plannen van je dagopname zal ons secretariaat je steeds een richtduur meegeven. Naargelang de drukte in het ziekenhuis kan dit langer worden. We raden je daarom aan om geen andere afspraken in te plannen als je kind voor een dagopname komt.

    Afdrukken
  • Moet mijn kind aanwezig zijn bij elke consultatie?

    Je kind moet aanwezig zijn bij elke raadpleging, ook als je enkel voor een voorschrift komt. Zo kan de arts je kind betrekken bij het geven van uitleg en kan er eventueel bijkomend onderzoek plaatsvinden.

    De arts zal het op voorhand melden als het niet opportuun is dat je kind aanwezig is bij het bespreken van bijvoorbeeld resultaten.

    Als je een vertrouwenlijk consult wenst, zonder aanwezigheid van je kind, meld dit dan gerust, we voorzien hiervoor meer tijd.

    Afdrukken
  • Ik vergat een attest te vragen voor een sociaal verlof, medicatie in de crèche… Waar kan ik daarvoor terecht?

    Je mag een mailtje sturen naar secretariaat.pediatrie@hhleuven.be. Hou er rekening mee dat het enkele dagen kan duren vooraleer je antwoord krijgt.

    Let op: als je attesten buiten raadpleging aanvraagt, wordt hiervoor een administratieve kost van €5 aangerekend.

    Afdrukken
  • Ik heb enkel voorschriften nodig voor medicatie. Moet ik hiervoor op raadpleging komen?

    Enkel wanneer je kind maandelijks wordt opgevolgd door een kinderarts, kan je kinderarts je voorzien van onderhoudsmedicatie. Dat gebeurt trouwens enkel door je behandelend arts. Is die niet beschikbaar, dan raden we je aan langs te gaan bij je huisarts.

    Afdrukken
  • Mijn kind moet opgenomen worden, wie kan begeleider zijn?

    Beide ouders mogen bij het kind blijven gedurende dag. ’s Nachts mag er een ouder blijven slapen en dat hoeft niet steeds dezelfde ouder te zijn. Sowieso vertegenwoordigt de aanwezige ouder de rechten van het kind. Medische en verpleegkundige informatie wordt met deze ouder besproken. Uitzonderlijk kan een grootouder of een vertrouwenspersoon bij alleenstaande ouder deze taak overnemen.

    Ouders in co-ouderschap hebben beide recht op informatie. Andere bezorgde familieleden zoals grootouders zullen de informatie via de opgenomen ouder vernemen.

    Meer informatie over rooming-in? Klik dan hier.

    Afdrukken
  • Hoe lang duurt het voor de resultaten van mijn onderzoek bekend zijn?
    • Radiologische onderzoeken: minimaal 24 uur.
    • Bloedafname voor allergie, immuniteits- en/of hormonenscreening: 1 à 2 weken.
    • Genetica: 8 weken of langer

    Het is mogelijk dat je arts niet onmiddellijk terugkoppelt naar jou omdat er extra overleg nodig kan zijn voor de interpretatie van de resultaten van je onderzoek.

    Afdrukken
  • Ik mocht bellen voor de resultaten van het onderzoek. Waar kan ik terecht?

    Je mag steeds bellen naar het secretariaat (016 20 92 81). Het secretariaat zal dan doorverbinden met je behandelend arts als die beschikbaar is. In de voormiddag is het meestal drukker op onze dienst, maar natuurlijk helpen we je graag verder met je dringende vraag. Na 12u00 is het rustiger en bijgevolg gemakkelijker om ons te bereiken.

    Afdrukken
  • Ik zou graag vaccins laten zetten bij mijn kind, kan ik daarvoor ook in het ziekenhuis terecht?
    • Alle aanbevolen vaccins die je bij Kind & Gezin kan laten zetten, kan je ook in ons ziekenhuis laten zetten. We hebben deze in voorraad, dus je moet ze zelf niet meebrengen. Breng ons bij het maken van je afspraak wel op de hoogte van welke spuitjes je wil laten zetten.
    • Kom je voor een bijkomend vaccin zoals het griepvaccin, een hepatitis A vaccin, een vaccin tegen het Rotavirus… dan moet je steeds eerst een voorschrift te vragen en dien je het vaccin zelf mee te brengen in een koeltasje. Zo’n voorschrift kan je bekomen bij je huisarts, de arts van kind en gezin of bij je kinderarts.
    Afdrukken
  • Wat is een toegelaten arts?

    In ons ziekenhuis zijn er enkele artsen die niet lid zijn van de associatie maar wel een verbintenis hebben met het ziekenhuis. Voor pediatrie is er prof. dr. Veereman. Ze is kindergastro-enteroloog en komt een keer per maand voor functiemetingen endoscopie.

    Afdrukken
  • Wat houdt de Family Friendly visie in?

    De “Family Friendly” visie vertrekt vanuit het concept waarin familie als belangrijkste bron van steun en kracht voor de ontwikkeling, groei en behandeling bij ziekte van ieder kind wordt beschouwd. Deze werkfilosofie vertaalt zich in een aanpak en omgangsvorm op de werkvloer enerzijds, en in concrete projecten anderzijds. De teams van de dienst kindergeneeskunde, neonatologie en materniteit willen kinderen en ouders nóg meer betrekken en laten participeren in de beslissingsvorming, tijdens de behandeling en de zorg.

    De artsen tonen respect voor de inzichten van de familie over hun kind, hebben aandacht voor observatie van het kind en verwerken de voorkeuren van de familie in het gezondheidsplan. Beslissingen worden eveneens zoveel mogelijk genomen in de kamer van het kind. Het doel is dus om kind en ouders zoveel mogelijk bij de zorg te betrekken en voorgenoemde elementen zijn slechts enkele elementen die bijdragen aan de Family Friendly-visie.

    Onze projecten

    We slaagden er al in enkele projecten te verwezenlijken:

    • Onderwater muurschilderingen op onze verblijfsafdeling pediatrie
    • Reanimatiepoppen en -lessen voor kinderen
    • VR-bril en Buzzy ter ondersteuning bij anesthesie
    • Neoparent app, voor vlotte communicatie tussen ouders en verpleegkundigen op de dienst neonatologie
    • Cadeau-automaat

    Nog op de planning:

    • Nieuwe koelkasten voor transport moedermelk op neonatologie
    • Goodiebags
    • Kleurboekjes
    Afdrukken
  • Wat breng ik mee als ik raadpleging kom met mijn kind?
    • Het Kids-ID of de ISI+- kaart van je kind
    • Het boekje van Kind & Gezin, voor baby'tjes ook het kraamtijdboekje 
    • Voorzie voeding, melk, flesjes, luiers... We doen al het mogelijke om je afsprakenuur te respecteren, toch kan het dat een van onze artsen wordt weggeroepen voor een noodgeval of een consultatie langer duurt dan gepland.
    Afdrukken